محل تبلیغات شما
فرصت های تحصیلی و کاری مهندسی آب

مردم ثروت اصلی هر جامعه را تشکیل می­دهند. توانایی و قدرت تولید هر کشوری به کیفیت نیروی کار آن بستگی دارد. امروزه که عصر دانایی نامیده می­شود، بخش مهمی ازدرآمد هر جامعه صرف سرمایه گذاری در آموزش و پرورش جوانان می­گردد. از سوی دیگر رشد و توسعه اقتصادی نیازمند افراد ماهر و متخصص است بنابراین جامعه علاقه­مند است که در مهارت و تخصص نیروی کار سرمایه گذاری کند. در واقع استفاده از فناوری های تازه در عرصه تولید خود ایجاب می­کند که نیروی کار از آموزش و پرورش بیشتری برخوردار باشد. علاوه بر این ارتباط تنگاتنگی که بین درآمد و تحصیلات افراد وجود دارد، سبب شده تا جوانان سرمایه­گذاری­های بیشتری در انواع آموزش بنمایند. پس برای جلوگیری از تحلیل این قشر عظیم در جامعه باید بیاندیشیم و بر اندیشه­هایمان صیقل بزنیم تا از کاروان قافله تمدن و فرهنگ عقب نمائیم. و با پاسخگویی به نیاز های جامعه از اساس و بنیان فرهنگ ، استقلال، مکتب و هویت خویش نیز دفاع کرده و آموزش را با ارزش­های مکتب در هم آمیخته و از الگوهای تغییر ناپذیر اجتناب نمائیم و از طرفی با جذب و هضم متغیر­ها در خود بر توانمندی­هایمان بیفزائیم تا انسان سازی، تعهد، پیمان و اصلاح مفهوم پیدا کرده و اصولی از قوه به فعل در آیند.

از طرفی، پیشرفت علوم و فنون و نیاز کشور به توسعه صنعتی منابع بیشتری را برای امر آموزش و پژوهش طلب می­کند. از طرف دیگر، کیفیت زندگی، ضرورت مشارکت مردم در سرنوشت اجتماعی و اقتصادی و ی خود و عطش جوانان برای دانش اندوزی و پیش بردن مرزهای دانش هر روز بر درخواست منابع بیشتر به بخش آموزش افزوده و خواهان اعتبارات فراوان­تری باشد. لیکن جامعه نیز که با محدودیت منابع مواجه است و علی رغم میل و منطق اش بعضا ممکن است نتواند اعتبارات لازم را در اختیار این بخش قرار دهد و یا گاهی ممکن است که در تخصیص منابع بیشتر به آموزش دچار تردید شود و از کارا بودن و بهینه بودن چنین تخصیصی بهراسد.کشورهای توسعه یافته با اولویت قرار دادن آموزش و پرورش در صدر نیازهای جامعه و ایجاد این باور همگانی در فرهنگ مردم، نونگری و نوسازی و اصلاح تعلیم و تربیت را با مشارکت و همراهی مردم یک اصل اجتناب ناپذیر درآن محقق ساختند. فایده های اقتصادی آموزش متنوع و بسیار است. مهمترین فایده آموزش آن است که افراد را توانا می سازد.قدرت تولید آنها را افزون می کند و گستره و حق انتخاب آنان را توسعه می بخشد. آموزش افراد ناتوان را توانا و افراد توانا را خلاق می­کند بنابراین آموزش خالق ارزش­های فردی و اجتماعی است .آموزش دارای فایده­های فردی و اجتماعی است. آموزش از یک سو توانایی و قدرت تولید و در نتیجه درآمد افراد را ارتقا می­دهد. و از دیگر سو هر قدر افراد تحصیل کرده بیشتری در جامعه وجود داشته باشند قدرت تولید کالاها و خدمات درآن جامعه افزایش خواهد یافت و به رشد اقتصادی بیشتر دامن خواهد زد. آموزش علاوه بر آثار مستقیم فردی و اجتماعی دارای آثار غیرمستقیم فراوانی است.آموزش به طورغیر مستقیم بر رفتار و هنجارهای فردی اثر می­گذارد و در بینش و ارزش افراد تغییر و تحولات مثبتی را بوجود می­آورد. جامعه­ای که دارای افراد تحصیل کرده باشد، بهتر تصمیم می­گیرد بهتر برنامه­ریزی می­کند و اهداف عالی­تری را می­گزیند. بنابراین فایده­های غیرمستقیم آموزش نیز بسیار مهم و قابل ملاحظه اند.

عوامل متعددي در پرورش نيروي انساني، دخالت داشته و به اين فعاليت مشغول مي­باشند که مهمترين آن­ها خانواده، مدرسه و رسانه­هاي ارتباطي مي­باشند. هر چه ميزان همخواني اهداف و برنامه­هاي پرورش نيروي انساني اين نهادها، با يکديگر بيشتر بوده و به هم نزديک باشد، تأ ثير آن­ها مؤ ثرتر مي­باشد و به ميزان تفاوت در اهداف و برنامه­ها، تعارض در نيروي انساني ايجاد مي­گردد.

در ميان اين عوامل ، آموزش و پرورش بعنوان يکي از منابع مهم پرورش نيروي انساني، نقش بسيار مؤثر و عمده­اي در اين امر دارد، بطوري که امروزه بعنوان يکي از مسائل مهم در جوامع گوناگون به شمار مي­رود. از کشورهاي در حال توسعه گرفته تا پيشرفته­ترين کشورها، به نوعي با اين نهاد و مسئله در گير بوده و به ميزان اهميت به اين مسئله ، داراي توسعه اي با درجات مختلف مي باشند . بعنوان مثال ، عدم توجه لازم به اين موضوع در کشورهاي در حال توسعه، موجب ايجاد عوارضي چون نرخ بالاي بي سوادي، عدم رشد کافي در بخش تکنولوژيک، نا آگاهي عمومي نسبت به سر نوشت سياسي خود و در نهايت فقدان دمکراسي و بحران مشروعيت و هويت، مي­گردد در حالي که توجه به اين موضوع در کشورهاي توسعه يافته باعث شده تا اين جوامع داراي رشد سريع در بخش دانش و تکنولوژي و عمده­ي مردم داراي فرهنگ سياسي نسبتا" فعال و مشارکتي باشند

انواع کارکردهای آموزش و پرورش

نهاد آموزش و پرورش چه کارکردهایی برای جامعه، فرد در جامعه، یا هر دو، انجام می­دهد و رابطه آن با سایر نهادها چیست؟ در اغلب جوامع امروز، نهادهای آموزش و پرورش، ابزارهای مهم تحقق اهداف و مقاصد اجتماعی به شمار می­روند. و انتظار می­رود که موجبات رشد و توسعه اجتماعی، ی، اقتصادی جامعه را فراهم سازد. پاسخ گویی به این انتظارات، دامنه گستردهای از کارکردها را برای آموزش و پرورش بوجود می­آورد.

انتقال فرهنگ توسط آموزش و پرورش

فرهنگ، شاخص نحوه و روش زندگی است که هر جامعه­ای برای رفع نیازهای اساسی خود از حیث دوام و بقا و انتظام امور اجتماعی اختیار می­کند. به بیان دیگر فرهنگ به ابزارها و رسوم و معتقدات و علوم و هنرها و سازمان­های اجتماعی دلالت می­کند، یا آنچه جامعه می­آفریند و به انسان­ها وامی­گذارد، فرهنگ نام دارد. در نتیجه، برای تولید دوباره فرهنگ یا باز آفرینی فرهنگی، آموزش و پرورش رسمی ضرورت پیدا می­کند.

نقش آموزش و پرورش در جامعه­پذیری افراد

انتقال ارزش­ها، گرایش­ها، هنجارها و آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی، به منظور اجتماعی کردن نسل­های جدید جامعه صورت می­گیرد. اساس جامعه پذیری براین واقعیت استوار است که انسان به صورت شخص زاده نمی­شود، بلکه از طریق پرورش و آموزش اجتماعی به یک شخص تبدیل می­شود.


گزینش و تخصیص به وسیله آموزش و پرورش

هر جامعه­ای نیاز به نیروی کار ماهر و متخصص دارد. تربیت حرف­های و تخصصی افراد جامعه، یعنی، آماده کردن آنان برای جذب در نیروی کار. بدین ترتیب آموزش و پرورش نقش مهمی در گزینش و تخصیص افراد به مقامات و مشاغل اجتماعی ایفا می­کند. نحوه عملکرد افراد در مدارس، طول مدت تحصیل و رشته تحصیلی، در تعیین شغل، درآمد و منزلت اجتماعی آینده آنان، تاثیر بسزایی دارند. از این­رو آموزش و پرورش رسمی، سهم مهمی در تسهیل تحرک اجتماعی افراد بر عهده دارد.

نظارت اجتماعی توسط آموزش و پرورش

آموزش و پرورش با ابقای ارزشهای وفاداری به نهادهای جامعه، به عنوان ساخت و کار کنترل اجتماعی عمل می­کند. چون خودمداری فردی به منزله تهددیدی برای نظم اجتماعی به شمار می­رود، از این رو، آموزش و پرورش رسمی می­تواند از طریق تربیت و آموزش اخلاقی ، این تهدید را کاهش دهد. فرض بر این است که افراد با جذب و درونی کردن ارزش­های جامعه به کنترل خود پرداخته و حامی نظم اجتماعی می­شوند.

یگانگی اجتماعی وآموزش و پرورش

آموزش و پرورش رسمی، وسیله مهمی برای تبدیل یک جامعه نامتجانس به جامعه­ای یگانه و یکپارچه، از طریق توسعه و تقویت فرهنگ و هویت مشترک است. از این رو ظهور دولت­های ملی با ایجاد نظام­های آموزش و پرورش همگانی مقارن بوده است. نهادهای آموزشی، مخصوصاً در کشورهایی که مهاجرپذیر بوده­اند، وظایف و مسئولیت­های خطیری در ایجاد یگانگی بر عهده دارند.

نوآوری با آموزش و پرورش

آموزش و پرورش می­تواند منشأ تغییرات اجتماعی نیز باشد. هر جامعه دستخوش تغییر و دگرگونی است. در اغلب جوامع، تغییر با پیشرفت مرتبط تلقی شده از آموزش و پرورش انتظار می­رود که جامعه را در نیل به پیشرفت یاری رساند. گسترش آموزش و پرورش و اهمیت یافتن دانش فنی و تخصصی در دوره­های بازسازی و توسعه جامعه، می­تواند به پیدایی نخبگان جدید، و در نتیجه، به تحول در سلسله مراتب قدرت و منزلت منجر شود.

کارکرد سرمایه گذاری آموزش و پرورش

آموزش و پرورش کلیدی است که در را به سوی نوسازی جامعه می­گشاید. در نیم قرن گذشته پدیده مهم و فراگیر آموزش و پرورش از دیدگاه­های علمی و تخصصی گوناگونی در دانشگاه­ها مورد مطالعه قرار گرفته است. ولی یک تحول مهم در علم اقتصاد که ارتباط ویژهای با جامعه شناسی و آموزش و پرورش دارد. این تحول، معمولاً، تحت عنوان رویکرد سرمایه انسانی یا سرمایه گذاری انسانی به آموزش و پرورش، شهرت یافته است. این رویکرد، آموزش و پرورش را اساساً به منزله نوعی سرمایه­گذاری از سوی جامعه و فرد تلقی می­کند.

با توجه به مسائل فوق، کشورها مي­بايستي توجه جدي و لازم به آموزش و پرورش داشته و در اين ميان کشورهاي در حال توسعه بايستي هر چه سريع­تر به بازيابي نقش آموزش و پرورش در توسعه و تحولات کشور بپردازند و در انتخاب نظامي کارآ از آموزش و پرورش از هيچ کوششي دريغ ننمايند.

گردآوری: محمد شریفی، دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی

آب واژه‌ای برای حفظ موجودیت و پایداری روستای عزیزمان لاطران

آذربایجان در مسیر تاریخ

درگذشت حاجیه خانم معصومه ندایی

آموزش ,پرورش ,جامعه ,اجتماعی ,افراد ,توسعه ,آموزش و ,و پرورش ,است که ,و در ,و به ,پرورش نيروي انساني،

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

silver lining مركز آموزشي سوم شعبان چهار مشهد